Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Ny dredge

Startat av Michael Hillbom / Skidmark, 14 augusti, 2014, 05:59:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HANNU

Citat från: Pappagoran skrivet 22 augusti, 2014, 16:29:18
Det pratas mycket om att bygga dredgar från 2" ända upp till 4"

Min fråga är vad ska man med en sådan till då man inte får använda den! Jo det är klart att i Ädelfors kan du använda den för att se om den fungerar som tänkt eller inte. Sen då? Man bygger väl inte en sådan för flera tusentals kronor enbart med tanke på Ädelfors?

Eller är det så att alla som pratar och bygger dredgar har egna ställen där en sådan får användas?
Ställde frågan tidigare. Doligt med svar men vet att på inmotningarna i Dalarna kan man också pröva.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Michael Hillbom / Skidmark

Jag har bäckar/åar där jag får leka fritt,, som ligger på kompisars mark!
Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

HANNU

Citat från: Skidmark skrivet 22 augusti, 2014, 17:49:10
Jag har bäckar/åar där jag får leka fritt,, som ligger på kompisars mark!
. Bra där
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Pappagoran

Citat från: Skidmark skrivet 22 augusti, 2014, 17:49:10
Jag har bäckar/åar där jag får leka fritt,, som ligger på kompisars mark!

Det låter ju helt underbart!
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

Michael Hillbom / Skidmark

bra ställen att testa utrustning,, men det är väldigt lite AU,, men kul !!
Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

Michael Hillbom / Skidmark

#18
Hittade den här.. är den helt fel då vi har helt andra mått.

Och Keens är helt annorlunda 3" med 1,5" injektor!

Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

johanssonsan

Keene anger rörets diameter + tryckvattnets diameter. På bilden du bifogar finns även hur mycket tryckvattnet är strypt till. "Jet Size Water Pipe".

klyvar

#20
Citat från: klyvar skrivet 22 augusti, 2014, 06:18:41
Citat från: Skidmark skrivet 14 augusti, 2014, 08:24:24
Då är frågan räcker min 550-600l/min till en 4" dredge eller lär jag skaffa en större??

Ser tryckkurvan hyfsat jämn ut upp till ca 40 meters tryckhöjd dvs ca 4 kg tryck så kommer den troligtvis att räcka. Har du bara ett litet flöde redan vid 30 meter så tror jag det blir svårt. arean på en 4 tummare är nästan 4 gånger en tvåtummare. Att driva en 2 tumare med 130-150 liter funkar om pumpen ger de tryck/flöde jag pratar om. Var noga med designen, gör mjuka övergångar för att eliminera virvelbildningen.

Jag tror inte alls som jag tidigare nämnt på att man generellt kan säga vilken storlek man ska ha på dysorn om man har den eller den grovleken på dredgen. Det är individuellt och beroende på pumpens tryckkurva. Prova som jag tidigare nämnt i andra trådar. Slutligen diffusorns utformning är viktigare än de flesta förstår. Tänk Venturi så förstår du säkert.

Dysor är det du beskriver som ejektor. Men egentligen är ejektorn hela konstruktionen som skapar suget. http://sv.wikipedia.org/wiki/Ejektorpump

Michael Hillbom / Skidmark

Citat från: klyvar skrivet 25 augusti, 2014, 07:22:54
Citat från: klyvar skrivet 22 augusti, 2014, 06:18:41
Citat från: Skidmark skrivet 14 augusti, 2014, 08:24:24
Då är frågan räcker min 550-600l/min till en 4" dredge eller lär jag skaffa en större??

Ser tryckkurvan hyfsat jämn ut upp till ca 40 meters tryckhöjd dvs ca 4 kg tryck så kommer den troligtvis att räcka. Har du bara ett litet flöde redan vid 30 meter så tror jag det blir svårt. arean på en 4 tummare är nästan 4 gånger en tvåtummare. Att driva en 2 tumare med 130-150 liter funkar om pumpen ger de tryck/flöde jag pratar om. Var noga med designen, gör mjuka övergångar för att eliminera virvelbildningen.

Jag tror inte alls som jag tidigare nämnt på att man generellt kan säga vilken storlek man ska ha på dysorn om man har den eller den grovleken på dredgen. Det är individuellt och beroende på pumpens tryckkurva. Prova som jag tidigare nämnt i andra trådar. Slutligen diffusorns utformning är viktigare än de flesta förstår. Tänk Venturi så förstår du säkert.

Eftersom du inte verkar läsa svaren i din tråd känns det lite onödigt att svara dig. :P :P

Jo jag läser men blir bara så fundersam, när vissa skriver 1/2" på 3 " och vissa skriver 1,5" på 3"..

och som jag fick lära mig 3/4 av 3"  det blir liksom en djungel med siffror,,
Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

klyvar

#22
Jag ändrade mitt svar i tidigare inlägg samtidigt som du skrev ditt svar.  ;)

En pump kan ge stort flöde på bekostnad av trycket eller vice versa. Själva ejektor är inte så känslig för pumpens tryck inom vissa ramar. Det vill säga om du har en pump som ger stort flöde och lite tryck så bör man ha lite grövre dysor in i ejektorn. Omvänt om du har en pump som ger ett högt tryck  så kan man grovt säga du ska ha smalare dysor in i ejektorn(finns lite mer att tänka på). Med andra ord eftersom ejektorn är ganska förlåtande i sin konstruktion så ska du givetvis se till att få så mycket av pumpens effekt in i ejektorn och det är på det du baserar dysorns grovlek. Hur du kan ta reda på det har jag beskrivit i andra trådar.

Det som komplicerar till det hela är att verkningsgraden i pumpar skiljer sig åt.

Sammantaget är det mycket osäkert att använda motorns maxeffekt som driver pumpen som värde när man ska säga om pumpen räcker till eller vilken grovlek man ska ha på dysorn.

Skulle man vara väldigt seriös så skulle man teoretiskt kunna göra en kurva med tryck och minutliter på vad varje grovlek kräver. Men som sagt det hela kompliceras ytterligare om du väljer att ha ejektorn framme i sugmunstycket eller längre bak. Eller hur lång slang du vill ha, vilka material du vill kunna suga, hur har du utformat diffusorn, hur släta övergångar har du, hur slät är din slang på insidan när du suger, vinkel på dysor, antal dysor, osv