Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Gold cube test och moddar

Startat av BASSO, 14 juni, 2014, 22:42:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BASSO

Jag hade en guldgrävar bekant på besök i veckan. Han hade varit någonstans i Sverige och grävt lite i en bäck. 12liter klassificerat material hade följt med honom hem i en hink. När han kommit hem så kördes det i en "trädgårdsränna" kvar blev ca 1,5 liter tungt o svårvaskat koncentrat, det fick jag äran att försöka få guldet ur.
Koncentratet bestod mestadels av finkrossad pyrit och var ganska svårvaskat med panna. När man studerade koncentratet förstod man att det tagits vid en gruva som krossat malmen, förmodligen guldförande sulfidmalm.
Anläggningen hade någon maskin som var blå och någon som var grön.
Koncentratet siktades upp i tre olika grovlekar, hade velat sikta -200mesh också men hittade inte den sikten.
Mellan 3mm och sås sil 8), sås sil och 80mesh och under 80mesh. De två grövre vaskades i pannan och där hittades b.l.a denna flaga.
[mmg]600[/mmg]

Jag ville test lite olika saker med gold cuben b.l.a en strypning av vattenflödet när man kör riktigt fint guld.
Här är guldet som cuben tappade med ostrypt vattenflöde och siktat till under 80mesh.
[mmg]601[/mmg]

Här är guldet som cuben tappade med strypt vattenflöde, siktat till under 80mesh
[mmg]602[/mmg]

Jag gjorde så att när första förlusten var framvaskad och trågen var urvättade, dumpade jag tillbaka allt och korde en gång till med strypt vattenflöde.
Har jämfört bilderna fram och tillbaka. Tycker att det är lite mera guld på bilden där jag körde pumpen på fullt, vad tycker ni?
Nu tänker kanske några att vafan är det för skit som inte tar guldet. Allt får ställas i relation till vad det är, i detta fall så är det mesta guldet superfint, skulle säga att det är mellan 200 och 600 mesh. Fångst andelen är trots detta förmodligen över 90%.

Totala guldet, utan det som cuben tappat och de stora :)) flagorna.
[mmg]603[/mmg]

När jag ströp vattenflödet minskade jag det tills det slutade att gurgla och låta om vattnet, skulle gissa att det betyder ca 50% av ordinarie flöde. Viktigt är att kolla så materialet hela tiden rör sig i räfflorna. Ett måste när man sänker vattenflödet är att sikta materialet fint, annars kommer man få en massa stenar o skräp som inte spolas ur.
Är det värt det?
Förmodligen inte, en väldigt liten extra andel microguld med ganska stor tidsåtgång som extra siktningar och cube körningar tar.

Moddat vatteninsläpp på cuben
[mmg]604[/mmg]

En annan sak som jag tycker är betydligt bättre modd är denna.
[mmg]605[/mmg]

Ett snålspolande duschmunstycke som passar i slangen. Blir mycket lättare att göra rent trågen med munstycket än med slangstumpen, skvätter mindre och räcker med ca 10liter för att spola rent båda trågen.
Jag håller på att göra en highbanker tillsats till cuben med lätt utbytbar grovlek på maskorna som sköter klassifiseringen. Den är inte så långt kommet att det är någon mening med kort ännu.
Finns det någon som har flera roliga ideer vad man kan göra för att anpassa/förbättra cuben?

Sammanfattning
Materialet kommer med största sannorlikhet från krossad guldförande sulfidmalm. Troligtvis dumpades detta efter guldutvinningen i en bäck, guldet är förmodligen sådant som inte fastnat i dåtidens maskiner eller hur skulle det annars komma till en bäck i närheten av en gruva, hmm?
Guldhalten borde vara ca 1,5-2gram/ton, dagens fynd vägde in på 0,05gram och kom från ca 30kg material.

Dagens total från ca 12liter siktat.
[mmg]606[/mmg]

Mvh Basso


**Admin justerade bildadressen**
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Gruvfogden

Mycket intressant test får jag säga. Har själv vaskat igenom det som cuben spottat ut och har inte hittat något guld där, förutom den gången då jag körde materialet från "högarna" i Ädelfors. Trodde då att det berodde på den "leriga" hinnan som materialet från högarna åstadkommer i rännor och mattor.

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

johanssonsan

Ett annat sätt att minska vattenflödet ur slangen vid renspolning är att byta plats på batteriklämmorna. Pumpen går då åt andra hållet med väsentligt reducerad effekt.

Roger

Allt guld är välkommet.Hur mycket jobb det än är 8)

BASSO

Citat från: johanssonsan skrivet 14 juni, 2014, 23:24:44
Ett annat sätt att minska vattenflödet ur slangen vid renspolning är att byta plats på batteriklämmorna. Pumpen går då åt andra hållet med väsentligt reducerad effekt.
Bra tips där johanssonsan.
Jag jämförde flödet med "felvända" batteriklämmor mot strypt med ventilen. Det blir nästan samma flöde (aningen mindre med batteriklämmorna). Så är någon sugen att testa, funkar det förmodligen lika bra att göra så som att sätta dit en ventil. Jag behöver ändå ha ett sätt att plugga vatten hålet när jag ska köra highbanker tillsatsen, så ventilen får sitta där den sitter på min cube.
Jag glömde att skriva att jag har en längre slang på min cube också, tyckte den som följde var i kortaste lagen. Då kan jag lägga pumpen i vattnet och köra cuben på stranden om jag vill.
Mvh Basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

johanssonsan

Var hittade du den längre slangen? 28-29mm inner diameter. 

BASSO

Avtappningsslang från classe http://www.clasohlson.com/se/Avtappningsslang/Pr309164005, den är lite flexibel i storleken. Mvh Basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Verktygsmakaren Sven

sätt dit en 3-vägsventil  för att justera vattenmängden  då sparar ni batteri  
och låt "spillvattnet" rinna rakt ut från ventilen    sätter man dit en vanlig avstängningsventil så
får pumpen jobba hårdare pga mottrycket
Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid