Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

I`m on FIRE (chilitråd)

Startat av BASSO, 07 oktober, 2013, 00:31:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ultralasse (Lars Langö )

Alla som jag har fått är slut... mums >:D >:D
mina egna är inte riktigt färdiga än.... ;D
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

Gruvfogden

För er som är modiga så har jag en sås på ca 2,5milj scoville här hemma. Kan tänka mig att skicka ut små smakprov av den. Men kom ihåg, jag tar inget ansvar för följderna;)
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

piggis

Det var brain strain den första jag smaka, jag knep bara av en liten bit ur spetsen och du sa att de vara mildare där.
Skinnet mellan läppen och näsan domnade av.

BASSO

Citat från: piggis skrivet 19 augusti, 2014, 11:31:40
Det var brain strain den första jag smaka, jag knep bara av en liten bit ur spetsen och du sa att de vara mildare där.
Skinnet mellan läppen och näsan domnade av.
Jo, det stämmer nu när du säger det. Tror att han cristian fick slutet på den, han ville gärna ha fröna.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Ace112

Hejsan boys!

För att göra en väldigt lång historia kort vill jag bara säga att min familj är sedan -20talet trädgårdsmästare. Min kära moster som odlar allt och konserverar det, old style, gav mig här förleden en burk som var så god så jag känner att jag vill delge er det här!

1 st 3 dl burk fylld med gröna och röda chilifrukter, ca 1 halv gul lök i rätt stora bitar och kanske en hel vanlig gul morot. Choppad i dipstora bitar.
Sedan köper hon en burk sauer kraut på Lidl, äter upp kålen och häller spadet i burken fyller upp med vatten och låter det stå.

När jag gör pizzasås tar jag en burk tomatsås, häller i en skål, pytsar i en msk peppar och salt. Nu hackade jag även ner ca 2 msk av mosters syrade chilli och hjälp vad gott det blev!

Irrelevant, kanske, men gott!
Många bäckar små...

BASSO

Det låter smaskens Ace112. Jag har faktiskt satt en burk på jäsning, både med surkål och med syrad chili. Vi får se om det blir ätbart eller om det får gå i komposten :o
Kommer lite bilder snart på plantorna innan sista skörden för i år.
Sorterna "lemon habanero" och "goronong" har imponerat stort på mig med rikliga skördar trots att plantorna är sådda i år, dessa två är keepers. Frö till de flesta sorter kommer att finnas, och skänkas om någon vill ha.
Mvh Basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

BASSO

Vi hade frost i natt (-1), som tur var hade jag tagit in de flesta plantorna i garaget.

Lemon habanero

[mmg]674[/mmg]

Goronong

[mmg]673[/mmg]

Dessa två sorter är sådda i år och ger sådeles en god skörd även första året. På lemon habanero räknade jag till ca 80st, har plockat 30-40 under sommaren också. På goronong plantan slutade jag räkna runt 130st. Båda sorterna verkar vara gansk "lätt odlade" och passar förmodligen bra för någon som är ny på chiliodling. Lemon habaneron står i en ganska liten kruka ca 1,5liter.
Mvh Basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...


Guldbob

Mmmm, skulle vilja testa den...
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

erland82

Gjorde en variant av din chilisås i början av tråden @BASSO och det blev för jäklar gott. Gott att ha i mat eller blanda med ketchup. Blev då liknande Johnnys jalapenjo-ketchup som annars är en personlig favorit. :)

Brickan

Mucho Graias Basso! Fina chilisar, gott med kött.
jarmo

Pappagoran

Hösten är här och bladen faller som tårarna på en guldgrävare när vintern närmar sig.  Men jag tänkte inte gny om den saken utan bara visa
att så här ser 2 av mina chillisar ut idag. Tack för fröna @BASSO Nu ska man bara försöka få dom att överleva vintern också.



I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

HANNU

Stå på dig, annars gör nån annan det.